Monday, February 3, 2014

Petikan "Jangan Bilang Tidak !" Volum 4 - Syamnuriezmil



AKU balik dari tempat kerja, wajah kesayangan hamba dah tersenyum di depan pintu pagar dengan taufufa
di tangannya. Aku nampak dari jauh isi kandungan bungkusan itu.

“Untuk sayang.”

“Terima kasih!”

Aku mengambil bungkusan itu dari tangannya.

“Taufufa?” Aku mengetap bibirku.

“Kenapa?”

“Abang niii.”

“Abang salah apa?”

“Orang kan tak suka taufufa gula putih!”

“Alahhh... Sorrylah, ini saja yang ada.”

“Tak apalahhh. Abang kerja ke petang ni?” tanya aku.

Hafsham mengangguk.

Lama tak lamalah aku berkasih dengan Hafsham, baru nak masuk tiga bulan. Itu pun lama juga dia
mengusyar aku sampai dapat, makan tahun juga! Aku ni kalau boleh, nak jumpa orang tu tak mahulah berkasih lama-lama, aku nak terus kahwin saja, tapi... mak kata aku gataiii pula! Baru nak masuk dua puluh lima tahun, dah nak kahwin. Dia suruh aku kerja dulu bagi stabil, bagi merasa duit aku beri kepada mak ayah, barulah kahwin. Si Hafsham pun setuju dengan mak aku, dia pun nak kumpul harta dulu. Hafsham kerja sama tempat dengan aku, cuma dia tu juruteknik kapal terbang, kerja belakang tabirlah! Syif aku dengan dia, selalu tak sama!

“Orang ambil job pramugari tu,” ujar aku.

Hafsham mengerut dahinya.

“Kenapa?”

“Upgradelah. Takkan nak lepak jaga kaunter saja.”

“Pula!”

“Kenapa? Abang tak bagi ke?” tanya aku.

“Bukan maksud abang nak mengongkong Ana, tapi tengoklah pakaian pramugari macam mana?” ujar
Hafsham sedikit kecewa dengan keputusan aku.

“Pakaian yang macam mana? Sama saja dengan baju yang orang pakai pi kerja tu.”

“At least Ana duduk dekat kaunter, tak jalan-jalan.

Karang kalau jalan, terbelah sana terbelah sini,” ujar Hafsham.

Aku tergelak. Dah memang uniformnya begitu!

Kira panjang jugalah kain aku tu, itu pun aku jahit sikit jangan bagi terbelah besar sangat. Akhirnya, aku berjalan pun macam orang Jepun jalan! Sikit-sikit... orang lain lima minit aje ambil masa nak pi punch kad, aku ambil masa dekat sepuluh minit dari tempat parkir. Huhhh... punyalah payah!

“Abang cakap, Ana ingat abang buat lawak pula!”

“Kalau macam tu, berhenti kerja, abang tanggung Ana. Ana jadi bibik dekat rumah, senang cerita,” ujar aku.“

0 comments:

Post a Comment